Szwajcarska walka z dymkiem – referendum na temat zakazu reklamowania papierosów…

… w przestrzeni, gdzie przebywają dzieci i młodzież.

Szwajcaria i papierosy to gorący, choć toksyczny związek. Zacznijmy od tego, że Szwajcarzy to namiętni palacze. Jak mówią statystyki, podczas gdy Europa rzuca, a palenie coraz bardziej staje się passé, Szwajcaria twardo trzyma się nałogu. Średnio jedna na cztery osoby pali papierosy – jest to około dwa miliony osób (na osiem i pół milionów mieszkańców Szwajcarii), a połowa z nich wpadła w nałóg jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Obecnie około stu tysięcy Szwajcarów pomiędzy piętnastym a osiemnastym rokiem życia pali (Federalny Urząd Statystyczny, dane z 2017 roku).

Zdjęcie: letemps.ch

W dodatku szwajcarskie ulice śmiało można by wylizywać, gdyby nie pety. Niedopałki w oczach Szwajcarów dziwnym sposobem nie zaliczają się do śmieci. Uwielbienie dla dymka wcale nie gaśnie w młodym pokoleniu. Najnowszy trend wśród młodzieży to papierosy elektroniczne. I co prawda, część dzieciaków sięga po zerówki bez nikotyny, ale w taki sposób wykształca nałóg sięgania po papierosa. Skąd ta nie pachnąca bynajmniej pierwiosnkami miłość? Sami Szwajcarzy często mówią bez ogródek, że chodzi tu o wolność wyboru tego, co ich zabije. Nie sposób jednak nie zauważyć, że Szwajcaria gości siedziby niemal wszystkich największych firm tytoniowych na świecie. Czyżby lobbying? Pewnie tak. Faktem jest, że to w Szwajcarii po raz pierwszy w życiu na koncertach, klubach i festiwalach widziałam hostessy, które rozdawały za darmo, a nawet pomagały podpalić rozbawionym imprezowiczom (pełnoletnim) papierosy. Takie prawa sponsora…

Słynny Montreux Jazz Festival…

Szwajcaria jest jednym z najmniej restrykcyjnych krajów europejskich, jeśli chodzi o reklamę wyrobów tytoniowych. Na przykład wszystkie kraje Unii Europejskiej zabraniają reklamy w prasie i sponsorowania wydarzeń o charakterze międzynarodowym, większość również zabrania reklamy papierosów w przestrzeni publicznej.

Nie tylko chodzi tu o reklamę – obecnie nie ma odgórnie ustalonego ograniczenia wieku, od którego można kupować papierosy. W trzech kantonach nie ma takich przepisów, w jedenastu kantonach można kupować papierosy od osiemnastego roku życia, a w dwunastu kantonach – od szesnastego roku życia.

Zdjęcie: 24heures.ch

Antydymna kontra

To się zmienia. Mozolnie i niezbyt konsekwentnie, ale się zmienia. Zacznijmy od tego, że już teraz odbiorcami reklamy papierosów nie mogą być osoby niepełnoletnie. Reklamować wyrobów tytoniowych nie można też w radiu i telewizji. W dodatku większość kantonów wprowadziło jeszcze ostrzejsze przepisy dotyczące palenia i reklamowania papierosów. Na przykład w styczniu tego roku w Genewie zabroniono palenia w pobliżu szkół, placów zabaw i na przystankach autobusowych. Są też przepisy na wpół martwe. Kilka lat temu wprowadzono zakaz palenia na peronach, który niestety jako jeden z nielicznych szwajcarskich przepisów nie jest respektowany. No i oczywiście pojawiła się inicjatywa, o której chciałabym Wam opowiedzieć w tym artykule. Warto dodać, że to inicjatywa ludowa, czyli projekt oddolny, co udowadnia, że dla wielu Szwajcarów kwestia wszechobecnego dymu jest solą w oku.

Pytanie, jakie zadano Szwajcarom brzmi:

Czy zgadzasz się z inicjatywą ludową „TAK dla ochrony dzieci i młodzieży przed reklamą produktów tytoniowych (dzieci i młodzież bez reklam papierosów)”?

Chrońmy młodych

Jak pokazują badania (OFSP), reklamy papierosów zwiększają prawdopodobieństwo, że młodzież sięgnie po papierosa.

Dzieci bez nikotyny. TAK 13 lutego.

Dlatego członkowie komitetu inicjatywy proponują, żeby reklamy wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych były zakazane wszędzie tam, gdzie mogą je zobaczyć dzieci, czyli na billboardach, w mediach, na Internecie, w kinach, w kioskach i na wydarzeniach publicznych. Według nich tylko te reklamy powinny być dozwolone, które precyzyjnie targetują osoby dorosłe tam, gdzie nie mogą zobaczyć ich dzieci.

Nałóg tytoniowy kosztuje Szwajcarię cztery do pięciu miliardów franków i zabiera przedwcześnie aż 9500 osób rocznie. Jak napisałam powyżej, większość palących wpada w nałóg jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Dlatego, jak twierdzą zwolennicy inicjatywy, zadaniem dorosłych jest ochrona dzieci przed takimi zachętami.

Komitet inicjatywy twierdzi, że Rada Federalna i Parlament podejmują działania pozoranckie i oskarża ich o ochronę interesów koncernów nikotynowych zamiast swoich obywateli.

TAK dla ochrony dzieci i młodzieży przed reklamą papierosów

Co na to Rada Federalna i Parlament?

Propozycja komitetu inicjatywy idzie za daleko – twierdzą władze Szwajcarii. Rada Federalna i Parlament rekomendują głosowanie na NIE, ale ich argumenty zupełnie nie przypominają opinii przeciwników inicjatywy, więc te przedstawię w osobnym akapicie.

Władze Szwajcarii zgadzają się z powagą problemu nałogu nikotynowego i dlatego przedłożyły niebezpośrednią kontrpropozycję, która wejdzie w życie wtedy, gdy obywatele odrzucą oryginalną inicjatywę, której zarzucają głównie atak na wolność handlu. Projekt ustawy Parlamentu również zakłada zakaz reklamy wyrobów tytoniowych na billboardach, w kinach i podczas wydarzeń sportowych i o charakterze międzynarodowym i na pojazdach. Dodatkowo zakłada wprowadzenie zakazu sprzedaży papierosów dla osób poniżej osiemnastego roku życia.

A co na to przeciwnicy inicjatywy?

Jak się zapewne domyślacie, pro-dymkowa szwajcarska ulica i dwie wolnościowo – konserwatywne partie SVP/UDC i PLR są o wiele mniej dyplomatyczne, krytykując zarówno inicjatywę komitetu, jak i kontrpropozycję Parlamentu. Główny argument to zamach na wolność i niepotrzebne regulacje.

Dziś papierosy, jutro wino?
Nie dla inicjatywy o zakazie reklamy wyrobów tytoniowych

Przeciwnicy inicjatywy nie negują tezy, że papierosy są szkodliwe, ale dodają, że alkohol i nadmierne spożycie mięsa, albo siedzący tryb życia też są szkodliwe. Wyrażają swoje obawy, że przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych to jedynie początek ograniczeń i niedługo każdy obywatel będzie zmuszony do tego, żeby prowadzić zdrowy styl życia, a tymczasem powinno być to naszym indywidualnym wyborem.

Dziś papierosy, jutro kiełbasa?
Nie dla inicjatywy o zakazie reklamy wyrobów tytoniowych

Sondaże przed referendum

Czyżby inicjatywa o ochronie dzieci i młodzieży przed reklamami papierosów miała dołączyć do niewielkiego grona inicjatyw ludowych, które zostały zaakceptowane? Wszystko na to wskazuje!

Według trzeciego sondażu Instytutu Tamedia, aż 55% Szwajcarów deklaruje poparcie inicjatywy, a dodatkowe 5% jest raczej na tak.

Źródło: https://www.20min.ch/fr/story/troisieme-sondage-ca-se-resserre-sur-laide-aux-medias-et-sur-le-tabac-938302200704

Referendum Blabliblu

A co Wy na to? TAK (JA, OUI, SI) dla radykalnego zakazu reklam wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych, czy NIE (i przechodzi wtedy kontrpropozycja Parlamentu, albo w ogóle jesteście przeciwko tego typu regulacjom)? Skomentujcie ten artykuł lub post na facebooku. Po szwajcarskim referendum (13 lutego) podliczę wszystkie głosy i zobaczymy, jak głosowalibyśmy w porównaniu do Szwajcarów

Źródła:

Tutaj pełny oficjalny tekst broszury referendalnej.

Tutaj i tutaj ciekawy komentarz na temat całego głosowania.

Statystyki – linki w tekście.

Strona zwolenników inicjatywy.

Strona PLR – partii, która jest przeciwna inicjatywie.

One thought on “Szwajcarska walka z dymkiem – referendum na temat zakazu reklamowania papierosów…

  • 10 lutego, 2022 at 11:59 pm
    Permalink

    „Kilka lat temu wprowadzono zakaz palenia na peronach, który niestety jako jeden z nielicznych szwajcarskich przepisów nie jest respektowany.” – z tego co wiem, nie ma całkowitego zakazu palenia na peronach, można palić nadal, ale tylko w wyznaczonych miejscach, stoją znaki i śmietniki na pety. Na ile ludzie się do tego stosują, to inna sprawa, rzadko jeżdżę pociągami, więc trudno mi ocenić, ale zauważam, że rzadziej muszę wstrzymywać oddech czekając na pociąg, niż na tramwaj w mieście (pewnie także dlatego, że perony są dłuższe i można się bardziej odsunąć od zadymiaczy).

    Jestem za ograniczaniem palenia tytoniu w każdy możliwy sposób, więc również przeciwko reklamom i sponsoringowi.

    Reply

Skomentuj Kerri Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.