Koleją do nieba

Dzisiaj moją misją dnia będzie podrzucenie Wam inspiracji na zbliżające się wakacje w Szwajcarii. Tak konkretnie chciałabym Wam zaproponować podróż Kolejami Retyckimi (niem. Rhätische Bahn). Rhätische Bahn to nazwa przewoźnika kolejowego operującego na terenie kantonu Gryzonia (niem. Graubünden). Przynajmniej w teorii, ponieważ w praktyce przewoźnik proponuje nam spektakularne trasy turystyczne, które zdecydowanie wyjeżdżają poza Gryzonię.

Dwie trasy zasługują szczególnie na Waszą uwagę: Ekspres Lodowcowy (Glacièr Express) i Bernina Express.

Weźmy najpierw „na tapetę” ten pierwszy. Koleje Retyckie reklamują Ekspres Lodowcowy jako najwolniejszy ekspres świata – i zasłużenie! 300-kilometrową trasę z Zermatt do St. Moritz przez Alpy pociąg przebywa w aż 7,5 godzin. Ale tu nie chodzi o pośpiech! Tu chodzi o widoki! A te zapierają dech w piersiach. Pociąg przebywa łącznie 291 mostów, 91 tuneli i odwiedza aż 7 dolin alpejskich. Dramatyczne, ośnieżone szczyty, zielone, łagodne hale, krowy z dzwonkami, szarotki alpejskie na tle nieba… To może być podróż Waszego życia.

A teraz konkrety. Obecnie cena biletu 2 klasy to 149 chf plus kilkanaście franków za rezerwację miejsca. Bilety należy rezerwować z dużym wyprzedzeniem! W pociągu serwowane są posiłki w rozsądnych, szwajcarskich cenach. Pociąg to też nie jest nasz obleśny osobowy po imprezie życia kibiców, ale wypicowany, charakterystyczny czerwony pociąg z panoramicznymi, łódkowymi oknami. Tutaj znajdziecie wszelkie informacje na ten temat:

http://www.glacierexpress.ch/EN/timetable_tickets/Tickets_prices/Pages/default.aspx

Kolejną propozycją Kolei Retyckich jest Ekspres Bernina, którego trasa została kilka lat temu wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Pociąg wyjeżdża ze stolicy Gryzonii – Chur, by po 5 godzinach wjechać na stację końcową do włoskiego miasteczka Tirano. Niesamowite wrażenia gwarantowane – pasażerowie zwykle biegają po pociągu jak szaleni, szukając idealnego miejsca na fotografię życia. A jest co fotografować! Pociąg przejeżdża niedaleko lodowca Morteratsch, wspina się na przełęcz Bernina położoną na wysokości 2253 m n.p.m., by później zjechać do przepięknego Tirano na kieliszek Martini dokładnie na lunch. I prawidłowo, bo w Ekspresie Bernina podawane są jedynie przekąski.

Podróż Ekspresem Bernina jest nieco tańsza (pełna trasa, najtańszy bilet to 62 chf plus opłata rezerwacyjna kilkanaście franków). Można wydłużyć trasę płacąc nieco więcej i pojechać pociągiem przez Włochy aż do szwajcarskiego Lugano. Informacje na ten temat znajdziecie na tej stronie internetowej:

https://www.rhb.ch/en/panoramic-trains/bernina-express#overview

33 komentarzy o “Koleją do nieba

  • 10 marca, 2016 at 5:11 pm
    Permalink

    Ten pociąg w zeszłym roku ię wykoleił. Myślę jednak, że już wszystko gra i zadbali o bezpieczeństwo.

    Reply
    • 15 października, 2019 at 12:19 am
      Permalink

      Nie słyszałem o tej sytuacji, mógłbyś wstawić jakiegoś linka? Czy ktokolwiek ucierpiał. A właśnie miałem powiedzieć jaki to piękny widok 🙁

      Reply
  • 10 marca, 2016 at 5:50 pm
    Permalink

    „W pociągu serwowane są posiłki w rozsądnych, szwajcarskich cenach.” 😉 Taki trochę jakby oksymoron 😉

    Reply
    • 13 marca, 2016 at 1:35 pm
      Permalink

      ciekawi mnie jaką sumę z taką przejażdżkę wycenili by prezesi w Polsce, mamy najdroższy wegiel , najdroższy gaz, autostrady itp.-bardzo ciekawe

      Reply
      • 13 marca, 2016 at 2:58 pm
        Permalink

        nie ośmieszaj się i pojedź do Szwajcarii. Kraj piękny, czysty i bogaty. Ale ceny zawsze mają przymiotnik szwajcarskie. Więc twój bełkot z narzekaniem na Polskę zostaw na inną okazję niż forum turystyczne.

        Reply
    • 13 marca, 2016 at 1:40 pm
      Permalink

      Na pewno jest to sprzeczność . Rozsądne ceny i Szwajcaria wykluczają się nawzajem. No ale jak się siedzi na większości czarnych pieniędzy z całego świata to można mieć takie durne ceny.

      Reply
  • 11 marca, 2016 at 12:21 pm
    Permalink

    Faktycznie …….. do nieba

    Reply
  • 12 marca, 2016 at 5:54 pm
    Permalink

    niestety jako znawca kolei chciałbym tam pojechać ale jako emeryt mnie na to nie stać a szkoda ponieważ zrobiłbym kilkadziesiąt zdjęc do swojej kolekcji która liczy ok.6000 zdjęc niestety tylko z Polski

    Reply
    • 12 marca, 2016 at 8:44 pm
      Permalink

      to chciaż do Czech sobie pojedź, na to Cię pewnie stać, a jest co focić, koleje regionalne czeskie są super, przynajmniej na Śląsku czeskim.

      Reply
    • 12 marca, 2016 at 9:21 pm
      Permalink

      Czemu niestety?! Polska jest jednym z najpiękniejszych krajów na świecie! Morze, góry, jeziora, zamki, wrzosowiska, pałace, cerkwie, katedry, synagogi, jaskinie, kopalnie, rezerwaty. chyba tylko palm nie mamy! Cudze chwalicie, swego nie znacie…

      Reply
      • 13 marca, 2016 at 12:07 pm
        Permalink

        zgadza sie tylko czemu turysci nie chetnie przyjezdzaja do polski ???///////////////

        Reply
    • 12 marca, 2016 at 11:09 pm
      Permalink

      Pieniny, całe Sudety, Tatry, Mazury, wybrzeże, Kujawy, Warszawa, Kraków, Katowice.. – wszędzie gdzie pojadę mam ochotę robić zdjęcia, a moj zmysł estetyczny co chwila mruczy z zadowolenia. Polska jest piękna i rajem dla fotografa. Niestety jak trafiam na widok który mi się podoba to z reguły z wrażenia zapominam zrobić zdjęcie.
      Robiłam dużo zdjęć za granicą, ale to jak porównywać fotografowanie modelki do członka rodziny.

      Reply
      • 13 marca, 2016 at 1:03 pm
        Permalink

        Katowice? toż to mix Kijowa i Erewania

        Reply
    • 13 marca, 2016 at 9:01 am
      Permalink

      a ja też emeryt i stać mnie na wszystko 6000 zł emeryturki a jak by co to jadę na borówkę do holandii i w 2 miesiace 4 tys euro na wojaże a mam dopiero 48 lat i dobrze się czóje zapewniam , kopalnie to jest to 25 lat i raj na ziemi

      Reply
      • 13 marca, 2016 at 11:02 am
        Permalink

        Na twoim miejscu część kasy przeznaczyłbym na słownik ortograficzny.

        Reply
      • 13 marca, 2016 at 1:18 pm
        Permalink

        błędy chłopie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        przestań się przechwalać
        każdy wie że ponad połowa górników się opiernicza a my na Was teraz robimy lenie

        Reply
  • 12 marca, 2016 at 5:57 pm
    Permalink

    Jechałem Berniną z S. Moritz do Tirano. Bajka!!!!!!Widoki ekstra. Pociąg ekstra, wagony czyściutkie, kawka w pociągu gratis z wafelkiem. A poza tym wszystko na tej trasie jest ekstra. Nic dziwnego to przecież Szwajcaria. W Tirano polecam pizze blisko dworca.

    Reply
  • 12 marca, 2016 at 6:27 pm
    Permalink

    Od prawie 9 lat moj szwajcarski srodek transportu i lacznikmiedzy moim domem i swiatem I mimo to nadal te widoki zapieraja mi dech w piersiach. Za kazdym razem te same ale jednak inne i niezapomniane.

    Reply
  • 12 marca, 2016 at 7:26 pm
    Permalink

    W artykule opisane są trasy turystyczne, ale we Szwajcarii są też pociągi „zwykłe”, takie, którymi pracownicy przeróżnych firm dojeżdżają do pracy. W pociągach tych pasażerowie są w trzech językach przepraszani, kiedy pociąg spóźnia się 4(sic!) minuty, a kiedy pociąg miałby się spóźnić kwadrans „spod ziemi” wyłania się pociąg rezerwowy, który już bez opóźnienia dojeżdża do stacji końcowej. Wypadki zdarzają się zawsze i wszędzie (utrapieniem dla szwajcarskich kolei są… samobójcy, których statystycznie podczas roku ginie około 300), ale zorganizowanie zastępczej komunikacji autobusowej trwa… 10 minut. I to nie jest przesada – to jest szwajcarska kolej. O czystości tych kolei krążą legendy; niestety to ma ogromny wpływ na ceny biletów, ponieważ wagony tych kolei są tak samo „obsmarkiwane” grafitti, jak to „funkcjonuje” w całej Europie. Różnica polega na tym, że już następnego dnia wagony są odmalowywane za co muszą zapłacić pasażerowie. Jedyną smutną rzeczą jest generalne zlikwidowanie poczekalni, co zresztą zostało wymuszone przez quasi-pasażerów – poczekalnia po remoncie była w stanie wytrwać najwyżej tydzień i już była „zapacykowana” przez graficiarzy. Została podjęta jedyna możliwa decyzja – poczekalni nie ma. Pozostały tylko dla pasażerów pierwszej klasy, z wieloosobową obsługą a więc z fizyczną ich ochroną.

    Reply
    • 13 marca, 2016 at 12:00 am
      Permalink

      Nie tak do końca w porze dziennej funkcjonują poczekalnie i centra handlowe na większych dworcach na mniejszych tez natomiast w godzinach ok 23 do 4 rano ruch pociągów zamiera i dworce są zamykane.
      Ja niefortunnie w tym okresie pasażer ugrzęźnie, to musi te parę godzin przesiedzieć na ławce przed dworcem. Miałem ta ” przyjemność ” w Genewie kilka lat temu, ale było bezpiecznie i nikt mnie nie zaczepiał.

      Reply
  • 12 marca, 2016 at 10:07 pm
    Permalink

    W maju wybieram sie pociagiem na TOP OF EUROPE do Szwajcarii. Nie moge sie juz doczekac!

    Reply
  • 12 marca, 2016 at 11:49 pm
    Permalink

    Polecam zwiedzanie Szwajcarii a biletem Inter-Rail Global Pass. Wygodny dojazd przez Wiedeń.
    Pomiędzy Wiedniem i Zurichem kursuje codziennie nocny pociąg. Z tym biletem można zwiedzić całą Szwajcarię łącznie z rejsami statkami po jeziorach Thun i Brienz w tym starym parowcem.
    Bilet nie jest ważny na niektóre koleje prywatne, miedzy innymi na odcinek Zermatt – Disentis na trasie „ekspresu lodowcowego”. Trasę tą można pokonać pociągiem osobowym i wtedy jest trochę taniej.
    Polecam pozostałe trasy alpejskie jak BLS Berno- Brig. Swobodnie po Szwajcarii podróżujemy koleją związkową SBB CFF która honoruje ten bilet. Poza pociągami nocnymi niemieckiego przewoźnika CNL i francuskiego TGV nie trzeba dokonywać obowiązkowej rezerwacji na miejsca siedzące. Jednak w zeszłym roku były problemy z imigrantami na trasie Wiedeń – Zurich. Noclegi w Szwajcarii są dość drogie, pewnym rozwiązaniem jest rezerwacja noclegów w Austrii przy granicy ze Szwajcarią np. w Feldkirch. Rozkład jazdy jest dostępny na stronie PKP.

    Reply
  • 13 marca, 2016 at 2:41 am
    Permalink

    Kolega „Roman” bardzo dobrze to opisal. Ja rowniez pare lat temu podrozowalem 4 dni w ten sposob. Kupuje sie kilkudniowy bilet (opcji jest sporo na ilosc dni) za rozsadne pieniadze i mozna jezdzic non stop po calej Szwajcarji nie tylko pociagami (tez kolejki gorskie i promy). Pociagi zachaczaja tez o Wlochy czy Francje. Co ciekawe bilet sie kupuje z paszportem… Bo jest dla wszystkich po za Szwajcarami.
    My spalismy kozystajac z serwisu Couchsurfing (kto zna ten wie, kto nie moze w necie znalezc). Dojechalismy autem do Szwajcarji i u jednego Couchsurfera auto zostawilismy. Spalismy u niego pierwsza i ostatnia noc. Mega wyjazd pamietam! Polecam bardzo

    Reply
  • 13 marca, 2016 at 9:30 am
    Permalink

    Mieszkałem w CH przez ostatnie 5 miesięcy (Zurich). Szwajcarię zwiedza się tylko na Swiss Pass – bilet tylko dla osób przyjezdnych (zabierzcie paszport). Cena biletu na 3 dni to 210 franków ale jeździmy ile chcemy. Wyjazd mojego życia. Szwajcaria jest niesamowita.

    Reply
  • 13 marca, 2016 at 5:26 pm
    Permalink

    Witam,
    Czy ktoś może wie, czy na pociąg w relacji Lugano – Mediolan obowiązuje rezerwacja miejsca?
    Pozdrawiam

    Reply
    • 14 marca, 2016 at 10:55 am
      Permalink

      Tak! Bilet bez zniżek kosztuje coś koło 26 chf i trzeba sobie rezerwować miejsce – to jest pociąg włoski.

      Reply
  • 21 stycznia, 2019 at 9:25 pm
    Permalink

    Czy to prawda, że można taniej wykupić bilety na Glacier Express kupując je nie na oficjalnie stronie glacier, ale na stronie internetowej szwajcarskiej kolei? Wówczas bilet jest połowę tańszy – (nie jestem jednak pewna, czy cena biletu obejmuje rezerwację miejsca). Czy mogłaby Pani ten wątek podjąć – choćby tutaj w komentarzu? Będę bardzo wdzięczna. Pozdrawiam serdecznie.
    AS

    Reply
    • 22 stycznia, 2019 at 3:03 pm
      Permalink

      Nie słyszałam nigdy o takiej promocji, że bilety kupowane na stronie SBB/CFF są o połowę tańsze… Obawiam się, że może nie być tam faktycznie miejscówki, ale z drugiej strony nigdy nie „nacięłam” się na taką sytuację, gdy kupując na stronie kolei nie byłam w stanie później tych biletów wykorzystać (bo np. nie miałam miejscówki)…

      Reply

Skomentuj ~Tisza Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.